Noen bilder og ord i fra en fottur over Vevelstadlandet - Andalsvågen via Klavessmarka til Auslia og Ausen.

TilbakeGjestebok   Alle sidene

6 juni 2011 Andre turer i dette området - en masse - blant annet

4 dager Vevelstad 18-21 aug 07

3 fine dager på Vevelstadlandet inkl Snøfjelltinden

Storfjorden og Sildkovtuva 13-14 Juni 07

Horntinden 19 september 2004

Turrapport

Her kommer noen bilder i fra en ganske så fin vandring i disse fjelltraktene i Vevelstad som jeg liker så veldig godt.

Jeg har altså for tiden pappapermisjon og mye "fri". Vi holder oss mest innpå land i disse dager og har fine dager med mye turer med ungene. Dette starter jeg alle turrapportene med for tiden - men det er vel sånn at fokuspunktet endres når man får småbarn å tenke på.

Når jeg nevner at jeg kanskje kunne tenke meg en tur og det er greit for sjefen, er det bare å hive i sekken i en fei! Jeg har alt klart og sekken pakket på noen kveldstimer dagen før.

Neste morgen må jeg innom en sportsbutikk for å få tak i et nytt kart over området siden det gamle er helt utslitt, og et par sluker.

Jeg blir skysset til horn og tar ferja over til Andalsvågen - som vanlig. 5 dager har jeg til rådighet - uten de helt store planene.

Klokken er 11, og jeg er underveis med en tung sekk.

Jeg leste litt i de gamle rapportene mine og de tidene jeg hadde før på å nå toppen på Hornstinden er bare å glemme nå. Det er ikke så tungt, men det går mye senere enn det gjorde før. Jeg har god tid og det bekymrer meg ikke.

Først 3 timer senere står jeg på toppen av Hornstinden. Det var en lang men deilig økt. Mye bedre enn all verdens treningsmøller og spinningssykler.

Utsiktsbilde i fra toppen av Hornstinden. Ruten jeg trasket videre er markert sånn noenlunde.

Jeg tar et bilde i fra toppen - skryte bilde i fra facebook :) Virkelig en flott førsommerdag på Helgeland.

Varden er blåst litt i stykker og den kassen som boken ligger i ligger 5 meter fra varden. Det har tydeligvis vært heftige forhold oppå her i vinter! Jeg er første besøkende her i år også.

Værvarslene for de neste dagene er ikke så gode så jeg vet å nye godværet når det er der. Jeg spiser meg en god middag oppå her og nyter været. Jeg er overasket over at det fortsatt ligger is på liåvatnet. Jeg har fundert å sjekke om det er fisk der en gang - har aldri hørt noe om det egentlig.

Etter en 3 kvarter på toppen begynner jeg den lange nedstigningen mot Småvatnan. Jeg har løse planer for dagen, men har alltid hatt lysst til å se over mot Botnvatnan. Der har jeg aldri vært før.

Jeg furer ned på de snøfonnene jeg kan finne - det går fort i de bratteste liene. Jeg blir blaut men det er artig.

Jeg tar meg ganske kjapt ned mot Småvatnan.

Det er utrolig flott ved disse vannene som ligger så lett tilgjengelig til. Har mange ganger stusset på at ikke flere er på turer i dette området. Ikke en sti å se.

Jeg sliter litt med å finne et bra vadested over elva faktisk. Av prinsipp prøver jeg i det lengst å unngå å ta av meg støvlene når jeg passerer elver. Vading er noe herk når man går alene - i hevrtfall i strie elver. Jeg gjorde det mye før, men prøver å unngå det mest mulig nå.

Dalføret ned mot Svanvatnan. klokken er 17

Jeg har tiden for meg og ikke noe spesielt fore, og jeg bestemmer meg for å ta turen via Botnvatnan - som drenerer ned mot Andalsvågen. Jeg har aldri vært her før, og ønsker å se området før kraftlinjen kommer.

Turen går i ullskjorte og shorts - men det skyer til og begynner etter hvert å bli litt mer hustrig.

Det er fortsatt litt snø og oppå her. Lyset gjør at det blir litt mer høstaktig. En fin årstid dette - når naturen så smått begynner å våkne til liv igjen.

Jeg ser frem til å komme frem til Botnvatnan. Jeg har fundert litt på å telte her om det ser fint ut.

Botnvatnan - i 18 tiden på kvelden.

Det er utrolig flott å se dette området i fra baksiden. Andalshatten og Fornesshatten - Rundfjellet. Det ruver mer i fra baksiden enn det gjør i fra Velfjorden synes jeg.

Et tungt landskap å gå i, men samtidig givende.

Dagens første regndråper kommer nå og jeg innser at jeg må på med ytterjakke og bukse. En liten nedtur, men det var som varslet. Jeg setter nå kursen tilbake ned mot dalføret som leder i mot Svanvatnan - og spesielt Nedre Svanvatn.

Øvre Svanvatn og Svanvasstinden som jeg på for noen år siden. Nedre Svanvatn til høyre.

Nedre Svanvatn.  Klokken er nå blitt nesten 19 på kvelden og jeg må se meg om etter en teltplass

Det er mange spor etter samisk aktivitet i disse områdene - flater med mye rundes steiner og antydninger til bålplass. Her er slette berg og fint for Kåter og lavvoer. (Se også Samer fra Svanvasstind til Breivatn.)

Jeg er på utkikk etter noen merkelige steinsirkler som jeg så her en annen gang jeg gikk forbi her og tok bilde av, uten at jeg klarer å finne tilbake til akkurat det stedet.

Jeg finner meg en stor stein med en flate i vannkanten på vestsiden av vannet og bestemmer meg for å telte her for natten. Det er opphold akkurat ved ankomsten så jeg er snar til å sette opp teltet.

Akkurat når teltet er oppe kommer det en skikkelig regnskur som virkelig vasker terrenget og en halvvåt vandrer. heldigvis har jeg tørr sovepose og krype ned i og sover som en stein.

Dag 2

Morgenstund ved Nedre Svanvatn. Klokken er 1030

Neste år på denne tiden er det kanskje stor aktivitet med helikoptere og maskineri for å reise den nye kraftlinjen. Jeg blir noe vemodig ved den tanken, for dette området er virkelig for flott til å ødelegges - og det mister sin verdi som turområde for de aller fleste..

Etter en bedre frokost - havregrynsgraut - prøver jeg fiskelykken - før jeg pakker for å fortsette min lille vandring.

Det regner ganske mye denne dagen, og tåken driver att og fram over fjellene. Ganske spesielt å være på tur i slikt vær egentlig.

Jeg ser meg tilbake mot teltplassen som jeg hadde dagen før på vestsiden av vannet.

Ved elveoset - utløpet i fra N Svanvatn - nok en gang.

Det ligger et gråskimmer over dagslyset denne fine dagen. Tåken stiger rett opp av vannet. Egentlig et ganske snedig fenomen. Jeg prøver fiskelykken også her. Klokken er 1215

Jeg sliter en del med å finne et egnet vadested her. Normalt er det smale kløfter som er dype og som er lette å hoppe over, men denne gangen kommer jeg til kort. Det bekymrer meg ikke så veldig. Jeg tror nemlig at om jeg hadde kommet meg over her ville jeg hatt en stor utfordring med elva i fra Tasslivatnet.

Jeg bestemmer meg derfor for å gå ned i Klausmarka og deretter gå opp til Langvatnet i fra Storfjorden - en rimelig strabasiøs affære vet jeg, men jeg unngår da vading.

Tjønn - med Storfjellet markert i bakgrunnen.

Ved en annen liten tjønn som også forvirrende nok heter Langvatnet. det er 3 langvatn i dette området... Stien går langs med denne tjønna, før den forsvinner ned ryggen som er markert i kartet - ned mot Klausmarka..

Det er noen som har vært å merket med rødmaling i fjellet og i enkelte trær her, men det er veldig sporadisk og i ferd med å forsvinne.

Det er ikke så helt lett å finne veien ned til denne gården og jeg går meg også litt ut i fra stien og får en 10 minutters omvei med bannskap og kratt i regnet. Jeg sklir og slår meg litt på leggen. Blir en kraftig kul og og sår blåflekk utpå kvelden.

Jeg har 2 ganger blitt spurt om denne stien opp her, og jeg burde vel lagt ut ruten fra GPS'en. Om noen har tenkt seg hit så send meg en epost så skal jeg oversende ruten.

Endelig på rett plass igjen. Jeg ser meg tilbake - når man skal opp i fra gården må man gå "stien" til venstre opp skogen her. Ikke helt åpenbart...

Kameraet fullt av dugg - men jeg er ved gården. Jeg er førstemann her i år. Klokken er nå blitt 1400

Jeg går inn på denne gården og ordner meg noe mat. Det er greit stelt her og fullt mulig å overnatte. Hadde vært flott å sett dette stedet før det ble gjenplantet med all denne stygge grana!

Jeg følger stien videre ned mot sjøen. det er mer kupert enn jeg husker det fra sist, men en "morsom" og variert sti - typisk for Helgeland kanskje...?

Nede ved broa. Når jeg nærmer seg tror jeg plutselig at den er borte av året, men heldigvis er det en sving på stien som gjør at broa ikke dukker opp før man er helt borte ved den. Jeg kan ikke huske at det var så bortvasket ved denne broen, men den er helt OK.

Klokken er nå 1500

Som man ser er det mye dugg på kameraet. Regn og fuktighet gjør at jeg pakker kameraet ned i sekken for denne ettermiddagen.

Dugg! Det lysner forsiktig opp og det gjør godt. Jeg skal nå opp Blesbergan fra stien, og jeg ser meg tilbake til den jungelen jeg kommer i fra. Det skal bli bra med noe fjellterreng!

Dugg! Det flotte Storfjellet i Storfjorden som jeg en gang skal opp på!

Dugg - en kraftig regnbyge kommer innover i mot meg. Det bles ganske friskt og jeg ordner meg noe mat i skråningen her. Klokken er nå blitt 1730

Mobilbilde sendes hjem :)

Klokken er blitt 18, og jeg er ved det nydelige Langvatnet som jeg har teltet ved så mange ganger før.

Jeg finner meg en fin teltplass her ved dette vannet. Regnet øser ned og jeg er våt til skinnet. Min Gore-tex jakke har nå tatt kvelden kjenner jeg. Har hatt den siden 2004, og den har vært med meg på utrolig mange turer, men nå er det slutt - tror jeg :)

På kveldingen går jeg langs med vannet og prøver fiskelykken. Svært spennende kveld!

Ved leggetid kommer en solstripe inn teltet noe som bærer bud om et væromslag - håper jeg.

Dag 3

På natta er det noen heftige regnbyger som skyller over mitt lille telt, men heldigvis er det fortsatt helt tett. Jeg er strålende fornøyd med mitt Helsport Ringstind telt. Det er akkurat passe for meg alene.

Kvart over ni på morningen - tåken henger tett over teltplassen min.

Jeg har heldigvis teltet på et sted som er tørr og fin og som drenerer vannet godt bort.

Jeg bruker formiddagen på å rusle langs med vannet og fiske litt. Tåken henger langt ned i vannet og det kommer en skur i ny og ne.

Tåke og regn.....

.....men ....

...det lysner

Jeg holder langs med dette vannet helt til i 2 tiden på ettermiddagen. Da flytter jeg camp over til Rundvatnet - som også er et idyllisk fjellvann.

Jeg forlater Langvatnet.

Jeg tar en del bilder nedover her - men jeg legger dem ikke ut. Ikke så spennende.

Ved Rundvatnet igjen.

Ved bekken som kommer fra Langvatnet. Her er det ikke mye vading i dag nei.

Jeg vet hvor jeg ønsker å telte i dag, og har også med meg en masse kvist og greiner ned for å ordne meg et bål senere.

Her ligger det en fin samling med ved fra før som folk har lagt igjen og det er også en grei bålplass ved dette neset.

Jeg ordner meg en middag og koser meg her. Det har blåst opp en ganske kraftig østavind i fra Snøfjelltinden, og bålmulighetene er redusert.

På kveldingen finner jeg ut at jeg skal ta en tur opp på aksla opp mot Snøfjelltinden. Jeg har også med meg mat slik at jeg kan gå opp på toppen av Snøfjelltinden om jeg ønsker det.

Mot Storvatnet

Jeg finner meg et fint tempo opp her - det er mye lettere å gå nå uten den storsekken på ryggen. Den sekken jeg bruker nå har topplokk som kan demonteres og brukes uavhengig av storsekken. Fungerer veldig bra til slike småturer.

Storvatnet og Rundvatnet litt opp i fra fjellsiden. Campen er helt i venstre bildekant. Finnkneene og Vistenfjorden....

Storfjellet fra en annen vinkel. Gåsheia midt i bildet - og Andalshatten til høyre

Jeg ser ned mot Langvatnet som jeg teltet forrige natt.

Etter noen SMS og oppdateringer for de hjemme - går jeg ned igjen. Det er ikke aktuelt å gå på noen fjelltopp nå som denne store bygen kommer rasende inn fjorden. Det er torden i lufta også.

Østavinden river og sliter i det meste denne kvelden og planene om bål må forkastes.

Jeg får en vindfull natt ved dette fjellvannet. Vinden gjør sitt aller beste for å blåse meg ned i fra fjellet, men jeg sover allikevel veldig godt.

Dag 4

Sekken er pakket og jeg er klar for hjemtur.

Det er med vemod at jeg forlater dette fjellvannet. Det kan bli noen uker til neste anledning på fjelltur.

Nå er det bare en rolig vandring ned Klaven - men først skal jeg gå via Auslia gård - som vi overnattet i i 2004.

Ved Gråfjellet tar jeg et bilde i mot disse kjente Vevelstadfjellene som ligger som en perle på en snor ute ved kysten.

Ved nedfarten til Auslia kommer jeg inn i et lite grotteområde. Fascinerende svære groper.

Jeg roter litt med rutevalget og det er svært ulendt der jeg kommer meg ned på et sauetråkk.

Sommerfjøsen har gjort sitt..

Men ved gården har det i hvert fall kommet opp et utedo! Det er bra at det blir tatt litt vare på.

Det går sauer her ved gården og det ser deretter ut rundt husene også - selv om de har gjerdet en del nå. Det er vel bra at det blir beitet.

Jeg nærmer meg nå Klaven. Elva fra Svartvatnet, Storvatnet Rundvatnet osv er et flott skue!

Jeg skriver meg inn i Trimboken - ny av året - før jeg går videre. Alltid artig å skrive at man har gått i fra Andalsvågen for å skryte litt!

Jeg får noen timer å vente her i Ausa. Det er en nydelig plass - og jeg kommer i prat med en kar som holder på med en hytte inni her. Dette er virkelig et ferieparadis for de som liker fjordlivet - og det er veldig bra at man kan ha en rutebåt som kommer 2 ganger for dagen!

Østavinden er svært varm denne dagen - hele 27° - og jeg er glad når jeg får meg en pils på Forvik.

Ja - det ble noe av dette slaget også :)