Skogfjellet (359) og  - Hongset

TilbakeGjestebok   Alle sidene

Andre turer i dette området

Noen bilder fra Velfjord 10-12 Mars

Gravtinden 14 Apr  05

Hardangsfjellet (787) fra Hongset 31 August 2005

Turen er ca 4 km til toppen i et nydelig terreng. Mye langs skogsvei.

Ruten som ligger her er for bare Skogfjellet, men det sier seg selv hvor man skal gå om man skal videre :)

Nyttårsaften 2007-2008

Tilbake på samme området som beskrevet lenger nede på siden her. Altså Hongset. Vi kombinerte en kjapp helgehandel i Hommelstø med en tur i fra Hongset.

For de som leser om denne turen så kan jeg anbefale den som en sommertur! En helt utenom det vanlige fin utsikt over Ursfjorden og Velfjord.

Litt tidligere på føten enn tidligere i julen. Heldigvis. En nydelig vintermorgen med et flott lys og månen hengende ved hytten.

Vi parkerer som vanlig ved ungdomshuset og langer godt ut bortover veien. Ikke kommet noe snø her, annet enn de 5 cm som ligger over alt. Det er noe østavind, men ikke spesielt sterk.

Panoramautsikt

Tro kopi av panoramaet lenger nede. Lill tok dette.

Jeg holder vel litt mer fart enn fotografen. Hun tar bilder og snakker i telefonen.

Her en stilstudie i fjelltur i julen :)

Når vi kommer opp på den første kollen er det veldig kupert bortover mot toppen. Jeg langer ut og krysser att og fram. Et nydelig fotolys etter hvert, men motivene står ikke i kø her på fjelltoppene.

Varden og ego. Jeg ser ut i fra bildene at vi brukte 40 minutter opp i fra veien til toppen. Greit nok

Så var vi kommet til den første toppen - Skogfjellet. En enorm utsikt møter oss. Det er i grunnen sjelden jeg blir overasket over utsikten, men akkurat denne var litt uventet bra! Jeg har aldri sett Navan fra den vinkelen. Artig :)

For en utsikt!

Vi konsumerer noe kakao og annet Nei-mat her på toppen. Østavinden er sur, og vi blir ganske fort kalde.

Ned mot Remskardet er den eneste plassen det ligger noe gammelsnø igjen. Alle andre steder har all snøen fra November tint bort. Her er det mye brattere enn man skulle tro og vi finner disse hyllene morsomme å skli ned på. det er en fordel å ikke gå for langt mot nord når man skal ned fra dette fjellet, men det finner man fort ut av.

Årets siste lysstråler på Andalshatten

......   og på    .....

Heilhornet

Vi kommer oss ganske fort opp på neste topp, som heter Krumfjellet. Det er noen meter høyere enn Skogfjellet, 388 meter. Jeg har absolutt følelsen av å være på et mye høyere fjell enn disse knapt 400 meterne! Det er en helt utrolig utsikt oppå her, og landskapet er ganske så spesielt synes jeg. Jeg går ut på kanten og får tatt et panoramabilde i mot Ursfjorden....

Her deler av dette panoramaet.

Det er ca 100 grunneiere som blir berørt av dette dagbruddet. Konflikten står om fremtidig vei i dagen til utskipingshavnen i Remman.

En klassisk konflikt mellom hytte-eiere som ønsker fred og ro, og utenlandske kapitalkrefter som ønsker mest mulig kalk for minst mulig penger. (Enkelt sagt, men sånn er det)

Panoramautsikt

Mens jeg har stått og fotografert har lill gått på toppen, som er markert med en puslete varde. Flott!

Jeg tar mange bilder på toppen, men lar de ligge til senere en gang. (Det vil si - når jeg en gang blir pensjonist ser jeg kanskje på dem igjen. )

Legger ut et bilde mot skardet mellom Ørtind og Dalaunfjellet, der jeg har gått så mange ganger til og fra Lomsdalen og ned i Langfjorden. Utrolig lite snø.

Vi durer rett ned i fra fjellet langs Remskardet. En artig løpetur ned mellom trærne.

Her gården Krummen, som er et fraflyttet gårdsbruk her inne. Tenk hvor tungvint det var å komme seg til å fra her inne før det kom vei! Fint at husene blir tatt vare på

Vi kommer i prat med en kar nedi bygda. De funderer på å gå på Gravtinden og feire nyttå der. Ikke dumt det nei. Vi skal det samme. men først kjører vi til hytten og konsumerer en biff eller 2!

Deretter bestemmer vi oss for å trosse østavinden og dra til Saltbuhatten og se på rakettene. Ikke så mye å si om dette annet enn at det blåste!

Det var noe særegent med å være her oppe i denne vinden og se alle rakettene. Vi kommer på toppen rett før midnatt. Svært spesielt! En rolig nyttårsfeiring. På et fjell. Håper det betyr mange vellykkede fjellturer neste år!

8 November 2007 Skogfjellet ved Hongset
Ved broa over Fuglli elva på vei inn til Hongset.

Tja - noen bilder fra noen småturer i nærområdet kan vel ikke skade. Jeg tar mange slike turer og denne dagen har jeg med en ny linse som jeg gjerne vil prøve litt.

Været er knallbra for tiden. Jeg har vært alt for mye på jobb i det siste og turene som jeg hadde planer om er blitt til lange turer i ymse kart og på PC. Det er noe med denne årstiden - det blir mørkere, men når snøen legger seg blir det straks likar! Ikke for det - vi er ikke vante med at den blir liggende for lenge. Det er et ordtak som sier at når snøen har lagt seg 7 gang i Heilhornet, da er det vinter!

Jeg har vært mye i dette området før, men aldri vært helt på toppen av dette fjellet. Jeg ser frem til å få se utsikten fra denne toppen.

Jeg parkerer som vanlig ved ungdomshuset på Hongset. Det er litt snø i lufta og det er nesten skiføre på bakken.

Ved Remkleivvatnet

Jeg følger veien opp mot krummen og Hestmarka, området som ligger på ca 100 meters høyde på oversiden av Hongset og mot Ursfjorden. Her er det skikkelig ulent terreng og de som har bygd denne veien må ha hatt litt av en jobb. Hele dette området er i grunnen svært ulent - kanskje det skyldes mye kalkholdig fjell?

Veien opp.

Jeg angrer nesten på at jeg ikke hadde med meg skiene denne fine dagen! Ned igjen hadde de i hvert fall kommet godt med.

Snøen blir dypere etter hvert som jeg kommer litt opp i høyden, og det er ganske tungt å gå. Gamasjer og høye sko - har jeg ikke, så jeg må stadig ned å plukke ut snø fra fjellskoene. det er heldigvis ikke ikke is under, så det finnes ikke glatt.

Et lite stykke opp i lia tar jeg dette bildet mot Hongset og Gravtinden.

Mot Krummen

Kameratest..

Det skyer fullstendig over når jeg når toppen, så den utsikten som jeg hadde forventet er nå bare tykke skodden. Jeg får se den utsikten en annen gang, og da får jeg ta turen over Krumfjellet og Seljemarkfjellet. På veien tilbake går jeg nesten ned til Hongsetstøa for å se hvordan det ser ut her.