Mofjellet (526) og Mosaksla

TilbakeGjestebok   Alle sidene

13 August 2010
Det virker så lenge siden jeg har skrevet noe på denne hjemmesiden. Det har vært så mye annet som har foregått og dette har blitt veldig nedprioritert. Denne Frontpagebaserte hjemmsiden er veldig utdatert designmessig - og innholdsmessig,. men samtidig ser jeg at veldig mange bruker siden - og søker opp info om forskjellig turmål rundt i distriktet. Jeg har derfor bestemt meg for å beholde både webadressen og selve grunndesignen. Det blir rett og slett for mye jobb å lage det i nytt design - tror jeg. Når jeg ikke tok meg tid til å gjøre det med foten i gips i vinter - blir det vel neppe tid nå - med 2 smårollinger i huset... :)

Det er hele 6 år siden de første bildene fra Mofjellet på denne hjemmesiden. da var jeg i ganske god form (ser jeg i ettertid), men det er aldri for sent. Jeg har så smått begynt å komme i gang igjen med fjellturene - og Mofjellet er et flott fjell å teste formen på!

Jeg og broder Bjørn Peder har altså trimtur i tankene når vi setter kursen oppover mot Mofjellet. Dette er vel en aldri så liten test på om skrotten fungerer enda..

Vega ligger der for seg selv uti havet - himmelblå ble en blanding av hvitt og etter hvert rødt.

Det mangler ikke på motbakker her nei!

Bjørn skal spille på Ylvingen et par dager senere - release for sin nye CD. Kjempespennende!

Kjente motiv - og ikke så veldig spennende akkurat!

En fin pustartur - med resultat en stor flått. Har hatt en del av dem i år ja - ekle kryp!

27 februar 2007
Det har blitt noen turer opp på Mofjellet de siste dagene. Kort vei å kjøre gjør at dette fjellet er blitt mye besøkt denne friperioden. Tok et par nye panoramaer som jeg legger ut her.

Det er svært bratt og isete opp mot toppen av dette fjellet. Belønningen er at vi kan fure ned på....men mange ganger kunne jeg tenkt meg å ha isøks og stegjern når de mest isete partiene skal forseres.

Panoramabilde av Brønnøysund

Vinter over Sør Helgeland. Mot Brønnøysund.

Lill ved varden - den er kaldt!

Panoramabilde av BrønnøysundMot øyan. Tatt nedenfor toppen...

Fra turen den 30 April 2006

Ruten jeg bruker å gå fra veien

Om denne turen
Ruten vi gikk denne dagen. Distanse ca 4 km.. Årets første tur til Mofjellet. Tidligere i vinter tok jeg dette bildet av fjellet fra flyet.

Adkomst:Følg Rv 17 fra Brønnøysund mot Horn. Ca 7 Km fra Mosheimkrysset kommer man til et grustak. Parker ved grustaket. Stien går opp skogveien som starter der. Se bilde lenger nede.

Årets første tur opp på Mofjellet. Guttene var godt motiverte og klare for tur. I starten er det litt bratt.

Espen og Sten Rune

Det er utrolig varmt og fint. Nesten som en sommerdag.

Et stykke opp i lia tar vi oss en liten pustepuse og jeg tar turens eneste panoramabilde.

Påfylling av vannflasker.

Ved varden

På veien ned hadde vi det morro med å hoppe i den råtne snøen. Lange hopp i dypsnøen og kameraet måtte opp :)

Espen i et laangt hopp!

Enda et forsøk..

Sten Rune

Gode og våte på bena kom vi til bilen og kjørte til dagens mål - Hytta, der vi ordnet oss middag..

Turrapport 16 Juli 2005
De siste dagene har været vært ymse og det har ikke fristet med noen store ekspedisjoner. Men mellom late feriedager og regnbyger kan det være greit å røre seg litt. Denne dagen fikk jeg med meg broder Bjørn og Lisa Mari på en tur opp på Mofjellet. Det har regnet mye de siste dagene så stien opp var våt og tung i starten, men etterhvert ble det lettere. Det ble mange pustepauser opp for stor røykeren, men han fullførte med stil.

Fjellet var inntyllet i tåkeskyer da vi startet, men de trakk seg gradvis bort etterhvert og på toppen ble vi belønnet med en flott utsikt.

Klare for tur. ("Drag inn magan Bjørn!")

Drikkepause med Vega i bakgrunnen

Tur-rapport  Tirsdag 21 Oktober 2004:

Ruten jeg gikk

Ruten i Map source

Distanse 8,2 Km

Tider jeg brukte:  Til toppen 55 minutter

Totalt hele turen 3 t 30 min

Om turen opp til Mofjellet Bilder fra turen opp
Dette var aller første gangen jeg skulle prøve de nye fjellskoene, og jeg var spent på hvordan de var.  Dette fjellet har jeg vært på mange ganger og denne gangen var det meningen at jeg skulle gå hele Mosaksla og ned til Eidemyran og gå myrene tilbake til bilen igjen.

Det er ganske bratt i starten av denne turen, og litt myr og skog. I de bratteste partiene er det strekt opp holdtau.

Da jeg kom opp mot toppen oppdaget jeg at jeg hadde mistet drikkeflasken, og derfor måtte jeg endre planene litt. Bestemte meg allikevel for å gå hele Mosaksla, og heller snu og gå samme vei tilbake igjen

Her startet turen :)

Utsiktsbilde

Bilder fra toppen Mofjellet og Mosaksla

Når jeg kom på toppen blåste det friskt fra øst. Det var ikke så veldig god sikt men jeg knipset noen bilder, før gikk videre langs Mosaksla. Det var mange småvann, og det var frosset en tynn ishinne på flere av dem. Det går definitivt mot vinter.

Etter å ha vært på Mosaksla, tok jeg turens eneste pause. På returen gikk jeg litt lengre vest, slik at jeg fikk sett mer mot Brønnøysund. Oppdaget at det gikk noen gamle rødmerker og varder langs toppen. Mulig det er en sti fra Tilrem eller Skåren og opp til toppen ?

Litt nede på stien fant jeg igjen vannflasken. 3 og en  halv time etter starten var jeg nede igjen. En fin tur og fjellstøvlene fikk godkjent, selv om hælen var litt øm.

Utsikt sørover fra toppen

Utsikt nordover

Dette fjellet sett fra Heilhornet

Okneset

Nordover

Utsikt fra Mosaksla mot Brønnøysund

Utsikt fra Mosaksla mot Brønnøysund med enkelte fjellnavn

Bilder av disse fjellene fra andre fjell