Fra Børgefjellstur i 2010

TilbakeGjestebok   Alle sidene

Andre turer i dette området

Kvigtinden, Børgefjells dronning 31/8 2008

Golvertinden 29 Mai 05

Bæråsen Juli 08

Børgefjell 07

Golvernasen 27.04 2006

Børgefjellstur okt 06

26. August 2010

Kart med omtrentlig rute jeg gikk

En liten bil - men til stor hjelp!

Vi har lenge spekulert på å selge denne lille bilen - vi får ikke plass til alle i den lenger - og den står mest parkert. Men når behovet for fjelltur er stort - duger bilen veldig godt den!

Endelig er det altså klart for en liten tur inn i fjellområdet igjen. Jeg er innom hytten i et hattfokk og henter en del småtteri som jeg har liggende der - så jeg er ikke klar for avmarsj før i 2 tiden på ettermiddagen. Simskaret - som vanlig.

Det står bare 2 biler der - sesongen er på hell - selv om det er nå det virkelig er flott i fjellheimen. Ikke er det snø - bekkene er små - terrenget er noenlunde tørt

Elva ned i gjennom Simskaret er ikke stor nå på denne årstiden.

Det er jammen godt å være på tur igjen. Merker at jeg har savnet disse "lange" marsjene. Det er godt å legge hverdagen bak seg for noen dager. Det er lenge siden jeg har pakket storsekken, men utstyret ligger der klart til å tas i bruk - på kort varsel! det er også fort gjort å gjøre seg klar...

Jeg har avtalt med Lill at jeg skal holde meg på vestsiden av Store Kjukkelen og kanskje ha base en dag eller to der inne. Noe løselig plan om kanskje Biseggvatnene ut igjen - eller annet i området.

Som seg hør og bør må (ny)broa som krysser elva ned fra Golverskardet tas bilde av.

Jeg ser jeg har brukt 3 kvarter opp hit - greit nok. Nå skal jeg slutte å se på klokka! Jeg tar meg en skive her - med egg og kaviar. Dette blir den eneste pausen jeg har denne dagen.

Disse skardene er så lange - og forandrer seg så sakte. Det er så vidt det er stigning - og ofte er det partier med nesten ufremkommelig myrpartier - der de fleste prøver å finne gode omveier - uten å bli blaut. Dette medfører at stiene kan bli brede og svarte på slutten av sesongen - spesielt i våte perioder..

Jeg har valgt å gå med lave fjellsko denne turen - og det er jeg glad for. Jeg holdt meg tørr hele turen - heldigvis - og jeg måtte heller aldri av med skoene for vading - en sjeldenhet i Børgefjell...

Noen tråkk kommer frem inn i mellom - folk finner oftest til den letteste veien og da blir det sti ut av det.

Gradvis har terrenget åpnet seg og jeg er kommet inn i mer fjellterreng. Det er godt å legge trær, kratt og myr bak seg. Jeg har vært her i Biseggskardet 2 ganger før - på Kvigtindturen samt en bomtur mot Kvigtinden noen år før.

Jeg kommer etter hvert opp mot platået der jeg har planlagt å telte. Ved Måsskardvatnan. Jeg har tenkt å gå til Østre Måsskardvatten.

Et goldt og litt øde landskap her oppe. Jeg er på ca 900 meter over havet.

Panoramabilde

I Juni 2006 tok jeg dette bildet over området - tilfeldigvis på samme sted

Det er kort vekstsesong her i høyden!

Jeg velger å følge nordsiden av Vestre Måsskardvatten - før jeg dreier over Moevsdurrie mot sørsiden av Austre Måsskardvatnet

Nesten tørrlagte vann

Moevsdurrie - tilbake der jeg kom i fra. Traseen vi gikk opp mot Kvigtinden for 2 år siden er helt til venstre i dette bildet.

Austre Måsskardvatnet kommer frem - og jeg peiler meg mot en teltplass av noe slag. Burde være lett å finne i dette terrenget!

Så var sekken kastet i fra seg - frem med en kald pils - vel fortjent!

Hele denne traskardagen har jeg gått i bommull T-skjorte. Det blir siste dagen at jeg går meg så varm at jeg trenger den.

Jeg legger meg rimelig tidlig denne fine sensommerkvelden. Når teltet er oppe - biffen spist - og pilsen konsumert - er det ikke så mye futt igjen i skrotten. Nei - det merkes at man ikke er i toppslag ja!

27. August 2010
Jeg sover som en stein i teltet. Jeg sover godt - uansett hvor jeg er- og 10 timers søvn er ikke uvanlig på slike turer. Ingen bleieskift på morningen heller! Jeg ordner meg alltid slik at jeg kan ordne det meste fra soveposen. Både frokost og kaffe. Jeg har med gass og fyrer i teltet både morgen og kveld - litt luksus må man unne seg - selv om det er et eremitt-telt! Bruker kun gass i ytterteltet - for øvrig.

For et nydelig turterreng!

Flatt som en pannekake. For de som er vante med Lomsdal-Visten er disse innlandsfjellene et godt syn. Lette å gå i. Jeg har som nevnt bare løse planer og setter kursen mot Store Kjukkelvann - i første omgang.

Her hytta ved Austra Måsskardvatten. Jeg kjenner ikke til hvem som har denne - men det er vel kanskje samene som bruker den i reinsdrifta?

Naturens egne signatur - forskjellig fra år til år.

Ide'en til det bildet der fikk jeg fra en annen fotograf - som har tatt et lignende bilde i fra Børgefjell - og jeg tror det er fra samme bre. Jeg skal søke opp bildet og legge inn lenke senere - om google er med meg...

Jeg ser meg tilbake der jeg kommer i fra - et nydelig fjellområde her ved Måsskardvatnen. Lite snø igjen - men naturen gjør seg klar for en ny lang og mørk vinter.

Noen små vann ligger for seg selv - og jeg lar dem være i fred.

Morenemasser så det holder!

Det blåser litt inn i mellom - og det er faktisk snø i lufta. Jeg har ikke med fjelllua, men bruker 2 bøffer som flyttes alt etter som hvor det er kaldt. Fungerer utmerket :)

Det er snø i lufta denne dagen. Skikkelig hustrig - regnbygene ligger tett over Store Børgefjell.

Storskavelbekken - tipper det er sjelden den er så liten som i dag. Børgefjell dronning - Kvigtind har luen på. Det var skyer over toppen der alle disse dagene...

Jeg setter kursen i mot noen av disse små vannene oppe mot Kvigtind massivet..

Det er vindstille og en ravn flyr oppi fjellsiden og ekkoet fra ravnen lager ekko i fjellsiden. Det er litt merkelig stemning her - virkelig i jervens rike..

Jeg har vært på farten i 3 timer og tar meg en god pause her ved dette fjellvannet. Jeg trives best i slike golde fjellområder egentlig.

Jeg setter etter hvert kursen ned mot Store Kjukkelvann. Underveis oppdager jeg at jeg ikke har med kart for området sør for Store Kjukkelen! De neste 2 dagene går jeg uten kart. Jeg vet det er utilgivelig, men jeg føler meg veldig trygg på hvor jeg er til en hver tid. Jeg har god tid og mat for mange dager.

En merkelig vegetasjon i en sprukken stein

Dagens mål - som er Store Kjukkelvatten, nærmer seg :)

Det kommer en kald regnskur - en av de få denne turen.

For ett lettgått terreng! Her kan man lange på med mil etter mil uten problem (føles det som)

Jeg har som nevnt avtalt at jeg ikke skal gå øst for Kjukkelen - jeg angrer litt på at jeg avtalte dette - for her hadde det vært en mulighet for å komme inn i andre deler av Børgefjell - enda mer fjerntliggende.

Ved ankomst vannet kan jeg skimte et par på andre siden av vannet - som tar sekkene på ryggen etter en pause.

Jeg tilbringer noen timer her ved dette flotte vannet - en brødskive ble det vel også her.

Som man ser er det mer vegetasjon og frodig her nede. Jeg har gått ned bare hundre høydemetre men morenemassene og steingrunnen gjør at det er mer frodig her nede.

Jeg fortsetter litt mot sør - på østsiden av Litle Kjukkelen - som er en liten fjellformasjon.

Jeg treffer på det paret jeg hadde sett på motsatt side av vatnet. De hadde teltet ved ett av disse små vatnene og hadde en da mange dager igjen før de skulle gå ut av parken. Vi utvekslet fisketips og forskjellig løst og fast før jeg trasket videre på min ferd. dette var de eneste menneskene jeg traff på disse dagene - nå i høysesongen.

Jeg setter kursen mot et vann lenger opp i høyden - som jeg har sett meg ut - på kartet som jeg ikke har :)

Ned mot området mellom Store og lille Kjukkelvann

Og endelig dukker dagens turmål frem..et vann uten navn..

- og frem med dagens turproviant. Peanøtter - pils og ehhh sardiner :) Hermetikk på tur er litt originalt...

Jeg får en nydelig kveld her ved dette vannet

28 August 2010
Jeg sover som en stein også denne natta. Og merkelig nok så kjennes det ut som at skrotten skal fungere bedre enn siste morgen. Litt mindre støl og stiv.

Ny dag - nye muligheter!

En panorama i mot dette flotte området ved Biseggelva

Jeg zoomer inn mot Jengelen - der vi var i 2006 og 2007. jeg håper å få meg en ny tur hit i nærmeste fremtid!

Den gangen tok jeg et bilde denne veien - et snodig panorama.

Jeg har et utrolig frodig terreng foran meg - og det er enormt med blåbær!

Det er et lettgått terreng bortover her. Noe myr, men jeg klarer meg uten å tråkke nedi noe sted - jeg har klar kurs mot Søre Biseggvann. Når jeg har kommet halvveis inn i det er jeg nemlig inni kartet mitt igjen :)

Elva ned i fra Biseggvannene.

En del av dette slaget

Ved Søre Biseggvann

Jeg tar meg en god pause her - og klarer å ofre 2 stykker fiskeutstyr på 2 kast! Det er ikke så ofte jeg sliter snøret nå om dagen, og det er litt småirriterende når det skjer... Jeg bestemmer meg for å gå på nordsiden av Søre Biseggvatten.

Ved Søre Biseggvatten - en nydelig dag :)

Jeg forlater etter hvert dette flotte fjellvannet og setter kursen i mot Nordre Biseggvatten. Jeg har nå nesten gått rundt hele Kvigtindmassivet.

Jeg legger ut noen bilder fra min ferd i mellom disse vannene - for de som ønsker å se på landskapet og hvordan det endrer seg.

Ved Bissiedurrie. Jeg ville ikke vært her i Mai dagene når det var så varmt. Det er tydelige tegn til at vannstanden har vært veldig høy - og det ligger store mengder grus og stein langt opp over mose og lyng - mange steder.

Ajjj - her var det mye ur! Jeg går i steinur resten av denne dagen og også starten av neste dag! Jeg vet ikke helt om jeg liker å gå i ur. Store steiner er greie men små steiner med ustødige steiner innimellom gjør at jeg må være ganske konsentrert.

Hva er bedre da enn en gammel og solid MP3 spiller med bra musikk :) Jeg spiller mye Keith Jarret og de lange pianokonsertene hans. Køln Konsert og La Scala Part 1 varer akkurat lenge nok til at det passer med en pause når de er ferdige - eller så kjører jeg på med noe annet.

Stav i en hånd og fiskestangen i den andre mellom vannene her...

Jeg ser meg tilbake - det er tidlig dag - men jeg har tilbakelagt en ganske bra distanse syns jeg selv.

Jeg kunne faktisk gått ut denne dagen - om jeg ville. Men siden jeg fortsatt har 2 dager igjen har jeg bestemt meg for å gå over fjellryggen og mot Rørskardet. I dette området er det mange flott fiskevann og det er et område jeg ofte har tenkt meg til - uten at det er blitt noe ut av det.

Men først venter Nordre Biseggvann

Det er ikke frodig akkurat oppå her - så gode teltplasser kan nok være en utfordring å finne.

Huff denne ura var langdryg gett! Men snøflekken på toppen - som er merket som bre i kartet er ikke mer enn en liten flekk.

Legger ved et par bilder tatt tilbake mot der jeg kom i fra - for de som måtte ha interesse av det.

Det er  virkelig flott her oppe  steinlandskapet - men ikke mange teltplasser! Jeg finner en passelig plass på en mosegrodd steintue - turens dårligste teltplass - men jeg klarer meg.

En fin solnedgang i Børgefjell

29 August 2010
Det kommer noen regnskurer i løpet av natta - og det er skikkelig hustrig og kaldt på morningen. Jeg drøyer i det lengste i soveposen og klarer 3 store termokopper med kaffe før jeg hopper i klærne.

Det lukter vinter og snø ute - et godt høsttegn. Jeg skal nå ta en runde ved noen vann inn i mot Rørskardet før jeg drar ned til Simskaret. jeg har en dag igjen - egentlig, men det frister å komme til hytta og badstuen (jeg innrømmer det!)

Leirplassen er forlatt - jeg ser meg tilbake...

Begge disse vannene heter 985...

Et mer steinete terreng skal man lete lenge etter - jeg trenger ikke lete for det blir mer ur.

Vann 985

Jeg finner en full rull med grillfolie som noen har mistet. Jeg tar det med meg siden dette er søppel som aldri forsvinner.

Stein - stein og stein - i alle valører :)

Ved vann 1036 - det er ikke så mange teltplasser i dette området akkurat

Rørskardet ligger foran meg. Til høyre blir det da ned mot Simskaret - mens til ventstre blir mer mot Storelvdalen. Jeg skal krysse skardet og gå opp i mellom disse fjellene - ved vannene som ligger på fjellplatået her. Øvre Rørskardvatnet i midten her.

Det er flere spennende småvann underveis her...

I positur med fiskestangen....

Jeg forlater vann 888

Et snedig terreng oppå her - med brunfarget stein sammen med helt hvite steinblokker.

Skulptur?

Jeg har fryktelig lyst til å gå over fjellet Majanasen og ned til Simskaret, men det vil bli for langt med stor sekk innser jeg.

Ved Båarhkenjaavretjh - Sladderskardet midt i bildet.

Her renner elvene litt under bakken også. Kan nok også være grotter i dette området.

Jeg innser nå at jeg kan pakke bort fiskestangen for denne turen. Det er litt vemodig - men nå er det bare å gå ut det lange Rørskardet og Simskaret. Jeg slenger meg ned i lyngen her og slapper av noen timer. Regnbygene driver tett lenger inn i Børgefjell - og også på nordsiden, men jeg har vært heldig med været disse dagene.

Jeg ordner meg noe mat her og kvitter meg med den maten jeg ikke bærer ut. Det vil si at ørreten her burde kunne spise seg et par måltid med ris og spaghetti! Matsituasjonen var såpass bra at jeg kunne klart enda 4-5 dager til, men det er bare greit. Real Turmaten har jeg med hjem igjen!

Med MP3 og slunken sekk - søpla jeg fant er med. Sekken er egentlig for stor for sånne småturer og jeg vurderer å ta i bruk min gamle sekk for sånne

Rørskardet - Golvertinden til venstre

Det er tydelig at elva ned her har vært stor i våres...

Jeg holder meg på venstre side av Rørskardelva nedover. Jeg har en mistanke om at det kan være kratt og slikt ned her - og det viser seg også å stemme etter hvert. Det lønner seg nok stort å gå på østsiden av rørskardelva både oppover og nedover her.

Huff - nå er jeg litt sliten i disse beina - skal bli godt å komme til bilen!

Det ble ikke så lang tur denne gangen - ikke de store toppene - eller de lange marsjene, men skrotten fungerte veldig godt - og det betyr mest for meg.

I

Et oversiktebilde der skardene møtes - i Simskardet - Rørskardet - Golverskardet og Biseggskardet

Elva er forsvinnende liten - men det var godt  finne både broa - bilen. Og etter alt styret ned disse myrene var det jammen godt å sette seg i en varm badstue med en iskald pils!