Golvernasen (1220)

TilbakeGjestebok   Alle sidene

Ruten jeg gikk fra veien

Andre turer i samme området som jeg har vært på Om denne turen
Ruten jeg gikk denne dagen. Distanse ca 12 km..

Golvernasen (nesten) (nederst på denne siden) 23/3-06

Golvertinden 29 Mai 05 (En måned senere på året, men mye mer snø!)

Denne fjelltoppen tok jeg ut i fra kartet som en høvelig kandidat til en kjapp tur opp i fra Simskaret på snøføret. Nå skulle jeg endelig helt opp på toppen.

Om turen Torsdag den 27 April 2006

Det var knallvær da jeg sto opp denne morningen. Blå himmel og ikke en sky i mils omkrets.

Det var svart ustabile værvarsel. Meteorologen på Frokost-tv meldte at det var overskyet og regn i sørlige Nordland, mens regnet skulle gi seg ut på dagen. For Trofors var det meldt regn hele dagen.

Jeg tok allikevel sjansen og kjørte inn over land. Om det skulle bli litt regn fikk det bare være. Veien til Fiplingdal, også kalt "Villmarksveien", var i svært dårlig forfatning, og det var kjekt med 4 hjulstrekk.

Nok en gang ved Simskaret

Veien inn til Simskaret var åpen, men jeg fant ut at jeg skulle parkere ved vinterparkeringen. Akkurat nå i teleløsningen er det ikke om å gjør, og jeg klarte å gå de kilometrene med skiene på ryggen.

Her var det bløtt gett!

Denne gangen går jeg lenger inn i Simskaret før jeg dreier av opp mot fjellsiden. I skogen kan jeg spenne på meg skiene. Det er bløt tung snø, med masse granbar i.

Etter et kort stykke gjennom skogen kom fjellet fram.

Det er nå helt på tampen av sesongen, og jeg regnet derfor med at det ville bli en god del bæring av ski oppover, og det ble det også...

Dette skiføret sliter på skia :)

Ego - selvportrett med Fiplingvatnet i bakgrunnen.

Jeg kommer etter hvert opp mot bedre snøforhold og bedre skiføre. Enkelte ganger går jeg med Ipod, og det gjør jeg også denne gangen.

Keith Jarret med en av sine soloimprovisasjoner holder meg med selskap opp de bratte kneikene. Det er veldig motiverende å høre på favorittmusikken når man går oppover slik. Jeg bruker i tillegg propper som er helt tette mot øret. Noen syns en slik utkobling av hørselssansen i naturen er sært, men for min del synes jeg både musikken og naturopplevelsen blir bedre med slikt selskap!

Når jeg kommer på Bolkskardaksla spiser jeg noe mat. Kan ikke finne gaffel, men hva har man med nødutstyr for? Rakettpenn kan brukes til mye rart :) Finner for øvrig gaffelen etterpå, men da var maten konsumert..

Etter hvert som jeg har kommet opp i fjellsiden er skiføret blitt bedre, og i denne høyden er det ypperlig skiforhold.

Været er OK. Noe sol inn i mellom, men svarte skyer trekker over både Golvertinden, Kvigtind og kystfjellene, og det så ut som at meteorologen skulle få rett.

Nydelig skiterreng på ryggen bort til Golvernasen.

Panorama

Etter å ha passert Bolkskardaksla, som knapt er mer enn en framskutt knaus, gikk jeg straka veien opp til toppen av Golvernasen. Skiføret var godt, og det er en fryd å gå på ski når det er sånne forhold.

Rundt meg har det etter hvert blitt mer og mer skyer. Golvertinden, som jeg var på for ett år siden, ligger nå under skyer, og det samme gjør dessverre Kvigtinden og fjellene ute ved kysten, men noen bilder tar jeg, som jeg også legger ut her. For øvrig henviser jeg til bildene lenger nede på siden fra forrige tur, da fjellene kommer bedre frem.

Mot Kvigtinden

Storklumpen

Jamtfjelltinden og Midtlitinden foran Brurskanken som er skjult av skyene.

Biseggen og Biseggskardet

Mot Golvertinden øvre delen av Golverskardet...

Nedkjøringen fra toppen var fin i starten, men etter hvert ble det bløt snø og veldig tungt, og jeg trynte noe generalt et par ganger! Mistet trinsen på en stav og det gjorde det ikke noe lettere.

Men ned kom jeg, og var glad da jeg var tilbake i bilen etter over 3 km med trasking på den gjørmete veien..

På veien hjem begynte det å regne, men det gjorde ingen ting. Nok en fin tur. 12 km totalt.

Hompetitten Hompetatten.... :)

Om turen hit Onsdag den 23 Mars 2006

Ruten jeg gikk denne dagen

De siste dagene har det vært et strålende vær over Helgeland og jeg har vært på ski alle dagene. Sæterfjellet, Grøndalsfjellet og Torghatten har alle blitt besøkt flere ganger, men denne dagen hadde jeg planer om å komme meg litt lenger bort og opp, og Simskaret var et mål.

Av forskjellige grunner var jeg ikke der inne før godt over kl 2 på ettermiddagen. Det er vindstille og minus 11°. For å rekke den turen jeg hadde lagt opp til måtte jeg skynde på.

Panorama

Bilen er parkert og jeg er klar for tur. Det er lite snø

Tydelige spor viste at det hadde vært mye folk her inne, både med ski og scootere selv med forholdsvis lite snø. Det var ingen biler på parkeringen, og jeg satte like godt bilen oppe ved veien. Etter å ha skiftet til skiklær smurte jeg med blå Swix, før jeg stakte meg bort langs med veien. Etter bare noen hundre meter passerte jeg en bekk og tok av opp mot aksla mot fjellet.

En stor fordel med dette terrenget er at man slipper mange hundre høydemetre med tett skog før man kommer til fjellet.

Panorama Her tok jeg av opp mot fjellet. Flott skiterreng og jeg er heller ikke førstemann her i denne løypen.

Veien opp mot fjellet var åpenbar, men jeg så snart at det ville bli veldig lite snø. Det var mest skare, is og stein. Jeg legger på fellene..

Et forsøk på selvportrett :)

Jeg syns det er ganske greit å følge ryggen oppover, men det er allerede tegn som tyder på at det ikke skal bli helt uproblematisk å komme seg opp. Lite snø gjør at jeg må krysse opp, og den snøen som er er såpass hard at fellene ikke vil ta på isen.

Hadde man bare hatt vinger så kunne skiene gjerne blitt parkert for meg. Snedige spor.

Jeg håper å få øye på ryper på nært hold senere og det gjør jeg også.

Panorama Denne ryggen hadde jeg tenkt å renne ned.

En vinterkledd rype.

Som man ser på bildene ble terrenget mer og mer isete, og jeg måtte av med skiene flere ganger for å komme meg oppover.

Det var helt vindstille og ikke en lyd, og jeg hørte dunkingen fra en fjern hammer nede i dalen.

Jeg bestemte meg for å snu bare 200 meter fra Bolkskardaksla. Det var for glatt og jeg ville heller ta det piano med de glatte skiskoene. Jeg så at det ville vært mye bedre å gå på motsatt side av skaret, altså der jeg hadde tenkt å renne ned igjen.

Det blir en neste gang, og da vil jeg gå opp der i stedet..

I stedet for å streve opp de siste høydemetrene på is og skare og stein, setter jeg meg i lyngen og later meg.

Mot kysten med navn på noen fjell.

Panorama

Mot nord.. Geittinden og Brurskanken....

Mot sør

Mot Børgefjell (Øst)

Panorama

Så sier jeg takk for meg for denne dagen..Jeg kommer definitivt tilbake!

Enda et panorma fra E-6 :) Tatt fra bilvinduet.. nesten i fart..